Indirect protection of digital privacy in mergers and acquisitions: analysis of Cade cases
Main Article Content
Abstract
Objective: address the role of the Administrative Council for Economic Defense (Cade) in protecting the digital privacy of consumers in concentration acts (ACs), related to case studies of personal data. Considering that this is not the main objective of Antitrust Law, although there are few cases about the issue at Cade to date, argue that the protection of digital privacy occurs indirectly in the competition field.
Method: documentary, case law, and bibliographic research were used, including analysis of Cade case studies, with brief considerations on cases with related themes from foreign jurisdictions. The research is organized into two chapters. The first addresses the monopoly of personal data as an analytical factor in ACs. The second considers vertical restraints in the context of ACs involving personal data. The criterion for selecting the ACs consisted of cases involving the intersection of consumer personal data with Competition Law, after the General Data Protection Law (LGPD) came into effect.
Conclusions: digital privacy is not the subject of Cade's immediate attention, but competition controls can contribute to strengthening the protection of consumers' personal data, albeit indirectly. Therefore, even if a universal answer is not sought, decisions and precautions regarding CAs, involving personal data, can have a positive impact on consumer protection.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados são do(s) autor(es), com direitos da Revista de Defesa da Concorrência (RDC) sobre a primeira publicação, impressa e/ou digital.
O(s) autor(es) somente poderá(ão) utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente a Revista de Defesa da Concorrência como o meio da publicação original. Se não houver tal indicação, considerar-se-á situação de autoplágio.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação neste periódico, citando-se o volume e o número dessa publicação, além do link DOI para referência cruzada. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.
Por se tratar de periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas desde que citada a fonte, conforme a licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
How to Cite
References
ALVAREZ, Vanessa. Lawfare e a soberania digital: a regulação das plataformas na União Europeia. Consultor Jurídico, São Paulo, fev. 2023. Disponível em: https://x.gd/mPfbz. Acesso em: 16 fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 12.529, de 30 de novembro de 2011. Estrutura o Sistema Brasileiro de Defesa da Concorrência; [...] e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2011. Disponível em: https://x.gd/m8xRsZ. Acesso em: 10 fev. 2024.
COMISSÃO EUROPEIA. Pacote legislativo sobre os serviços digitais. Comissão Europeia, Bruxelas, ago. 2025. Disponível em: https://digital-strategy.ec.europa.eu/pt/policies/digital-services-act-package. Acesso em: 25 set. 2025.
CONSELHO ADMINISTRATIVO DE DEFESA ECONÔMICA (Cade). Guia de análise de atos de concentração horizontal. Brasília: Conselho Administrativo de Defesa Econômica, 2016. Disponível em: https://cdn.cade.gov.br/Portal/centrais-de-conteudo/publicacoes/guias-do-cade/guia-para-
analise-de-atos-de-concentracao-horizontal.pdf. Acesso em: 10 fev. 2024.
CHEN, Zhijun et al. Data- driven mergers and personalization. The RAND Journal of Economics, [S. l.], v. 53, n. 1, p. 3-31, 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/1756-2171.12398. Disponível em: https://x.gd/xaNMQ. Acesso em: 7 jul. 2023.
CORTE, Lorenzo Dalla. A right to a rule on the substance and essence of the fundamental right to persona data protection. In: HALLINAN, Dara et al (ed.). Data protection and privacy: data protection and democracy. Londres: Hart Publishing, 2020.
CSERES, Katalin Judit. Competition law and consumer protection. Haia: Kluwer Law International, 2005.
DE FILIPPI, Primavera. Gouvernance algorithmique: vie privée et autonomie individuelle à l’ère des Big Data. In: DE FILIPPI, Primavera; BOURCIER, Danièle. Open data & big data: nouveaux défis pour la vie privée. França: Mare & Martin, 2016.
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS (ECHR). Case of Engels v. Russia. Strasbourg: European Court of Human Rights, 2020. Disponível em: https://hudoc.echr.coe.int/#{%22fulltext%22:[%22%22digital%20privacy%22%22],%22documentcollectionid2%22:[%22GRANDCHAMBER%22,%22CHAMBER%22],%22itemid%22:[%22001-203180%22]}. Acesso em 10 dez 2023.
UNIÃO EUROPEIA. Regulamento (UE) 2022/1925 do Parlamento Europeu e do Conselho de 14 de setembro de 2022 relativo à disputabilidade e equidade dos mercados no setor digital e que altera as diretivas (UE) 2019/1937 e (UE) 2020/1828 (Regulamento dos Mercados Digitais). Estrasburgo: Jornal Oficial da União Europeia, 2022a. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R1925. Acesso em: 25 fev. 2024.
UNIÃO EUROPEIA. Regulamento (UE) 2022/2065 do Parlamento Europeu e do Conselho de 19 de outubro de 2022 relativo a um mercado único para os serviços digitais e que altera a Diretiva 2000/31/CE (Regulamento dos Serviços Digitais). Estrasburgo: Jornal Oficial da União Europeia, 2022b. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R2065. Acesso em: 25 fev. 2024.
U. S. DEPARTMENT OF JUSTICE (DoJ). Justice Department Sues Google for Monopolizing Digital Advertising Technologies. U. S. Department of Justice, Washington, D.C., 2023. Disponível em: https://www.justice.gov/opa/pr/justice-department-sues-google-monopolizing-digital-advertising-technologies. Acesso em: 18 mar. 2023.
EUROPEAN COMMISSION. Case M.9660 – GOOGLE/FITBIT. Regulation (EC) No 139/2004. Merger Procedure. Bruxelas: European Commission, 2020a. Disponível em: https://ec.europa.eu/competition/mergers/cases1/202120/m9660_3314_3.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.
EUROPEAN COMMISSION. Mergers: Commission clears acquisition of Fitbit by Google, subject to conditions. European Commission, Bruxelas, 16 dez. 2020b. Disponível em: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_2484. Acesso em: 17 jul. 2023.
FERNANDES, Victor. Restrições à privacidade: um problema antitruste? In: MENDES, Laura et al. Tratado de Proteção de Dados Pessoais. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2023. p. 775-794.
GABAN, Eduardo Molan. A análise da restrição vertical: recusa de venda no controle de condutas infrativas à ordem econômica nos termos da Lei n. 8.884/1994. Revista de Direito da Concorrência, Brasília, DF, v. 10, n. 2, p. 1-14, 2006. Disponível em: https://x.gd/CZXWa. Acesso em: 18 fev. 2024.
KHAN, Lina M. Amazon´s Antitrust Paradox. The Yale Law Journal, [S. l.], v. 126, n. 710, 2017. Disponível em: https://x.gd/Hl3N1. Acesso em: 26 fev. 2024.
MERCIER, Pierre; MACH, Olivier; GILLIERON, Hubert; AFFOLTER, Simon. Grands principes du droit de la concurrence. Bäle: Helbing Lichtenhahn, 1999.
MOTTA, Massimo; PEITZ, Martin. Big tech mergers. Information Economics and Policy. [S. l.], v. 54, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.infoecopol.2020.100868. Disponível em: https://x.gd/gttBW. Acesso em: 17 jul. 2023.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). Data portability, interoperability and competition. [S. l.]: OECD, 2021. Competition Committee Discussion Paper. Disponível em: https://x.gd/T6cZ2. Acesso em: 17 jul. 2023.
ABATE, Carolina; BIANCO, Giuseppe; CASALINI, Francesca. The intersection between competition and data privacy. OECD Roundtables on Competition Policy Papers, [S. l.], jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1787/20758677. Disponível em: https://x.gd/BpJpe. Acesso em:17 jan. 2025.
PETIT, Nicolas. Big tech and the digital economy: the moligopoly scenario. Oxford: Oxford University Press, 2020.
RAFFOUL, Jacqueline Salmen. Benchmarking internacional sobre as instituições de defesa da concorrência e de proteção de dados: Documento de Trabalho n° 002/2021. Brasília, DF: Conselho Administrativo de Defesa Econômica, 2021. Disponível em: https://x.gd/Jdz2m. Acesso em: 23 jun. 2023.
SCHOLL, Juliane. Why the New Merger Control Thresholds in Germany? Journal of European Competition Law & Practice, v. 8. n. 4, p. 219-220, abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.1093/jeclap/lpx017. Disponível em: https://x.gd/eNbRt. Acesso em: 27 jan. 2025.
SECRETARIA DE ACOMPANHAMENTO ECONÔMICO (SEAE). Cartilha de promoção à concorrência. Brasília: Secretaria de Acompanhamento Econômico, 2016. Disponível em: https://www.gov.br/fazenda/pt-br/central-de-conteudo/publicacoes/guias-e-cartilhas/arquivos/cartilha-promocao-a-concorrencia.pdf. Acesso em: 27 jan. 2024.
STUCK, Maurice E. Here are all the reasons it’s a bad idea to let a few tech companies monopolize our data. Harvard Business Review, 27 ma. 2018. Disponível em: https://hbr.org/2018/03/here-are-all-the-reasons-its-a-bad-idea-to-let-a-few-tech-companies-monopolize-our-data. Acesso em: 10 fev. 2024.
VAGLE, Jeffrey. Privacy's commodification and the limits of antitrust. Arkansas Law Review, Fayetteville, v. 77, n. 1, 2024. Disponível em: https://x.gd/cH4TE. Acesso em: 27 jan. 2025.